Paragraaf 17 Kwartetspel
Omschrijving: een kaartspel waarin getracht moet worden zoveel mogelijk kwartetten (vier bij elkaar horende kaarten) te verzamelen.
Kwartet wordt in het algemeen met speciaal voor het betreffende kwartetspel gemaakte kaarten, vaak rond een bepaald thema, gespeeld.
Een kwartetspel bestaat uit een veelvoud van vier kaarten (kwartetten), maar niet ieder kwartetspel bestaat hetzelfde aantal kaarten. Het aantal kwartetten in een spel varieert: meestal zijn het er 8 tot 20.
Doel: meer kennis verkrijgen over een bepaald onderwerp; ontwikkelen van creatieve vermogens.
Werkwijze:
1. De leraar of een leerling geeft instructie over doel en werkwijze van de opdracht.
2. Het onderwerp wordt opgedeeld in een aantal rubrieken.
3. De leerlingen maken in groepen een kwartetspel van afzonderlijke rubrieken van het onderwerp. Daarbij plaatsen ze de rubrieken aan de bovenkant van de kaarten en onderaan steeds de naam van de beeltenis.
4. De leerlingen spelen het kwartetspel.
5. Tot slot kan deze werkvorm (het leerdoel, de voorbereiding, de uitvoering) geëvalueerd worden.