Paragraaf 16 Klassengesprek

Omschrijving: een gestructureerd gesprek tussen de leerlingen en de leraar, onder leiding van de leraar (of een leerling), waarbij gesproken wordt over bepaalde aspecten van de stof, dan wel het leerproces.

Doel: leren luisteren; leren spreken;  kennis maken met feiten, opvattingen, gevoelens en ervaringen (van anderen); gemeenschappelijkheid ervaren en aldus de groepsband versterken. 

Werkwijze:

1. De leraar geeft aan wat het doel en de werkwijze is van deze werkvorm.
2. De leraar geeft informatie over het onderwerp en zorgt dat het gesprek op gang komt.  
3. De leerlingen luisteren en reageren op elkaar (waarbij steeds één leerling aan het woord is), waarbij de leraar ook gesprekspartner is en als het nodig is het gesprek in goede banen leidt.
4. Tot slot kan de leraar het klassengesprek afronden door de belangrijkste aspecten uit het gesprek samen te vatten en te verbinden met de leerdoelen.
5. Eventueel kan het klassengesprek (het leerdoel en de uitvoering) geëvalueerd worden.