Paragraaf 30 Toetsvragen maken

Omschrijving: het ontwikkelen van een geheel aan vragen en opdrachten om het niveau van de kennis, vaardigheden en houding van een leerling te meten. Daarbij kan het gaan om het startniveau of het beoogde eindniveau.

Doel: het op een betrokken manier bezig zijn met het toe-eigenen van de te leren stof en de vaardigheden die daarmee samenhangen; het ontdekken van de structuur in de leerstof en daarbij ook de hoofdzaken van de bijzaken onderscheiden.

Werkwijze:

1. Bestudeer de stof waar de toets over moet gaan.
2. Verdeel de stof in een aantal onderdelen.
3. Stel vast hoeveel toetsvragen je wilt gebruiken
4. Maak over elke onderdeel een of meer toetsvragen. Zorg dat alle onderdelen van de stof getoetst worden.
5. Formuleer ook de goede antwoorden bij de toetsvragen.
6. Tot slot kan deze werkvorm (het leerdoel, de voorbereiding, de uitvoering) geëvalueerd worden.