Paragraaf 11 Groepswerk

Omschrijving: het gezamenlijk werken in een groep aan een bepaalde opdracht of een project in en soms ook buiten de klas.

Doel: in een (vaak kleine) groep werken (samen) werken om een bepaalde opdracht of een project goed uit te voeren.  

Werkwijze:

1. Zorg er voor dat tijdens het groepswerk de tafels en stoelen zo staan dat iedereen goed kan mee doen: dat iedereen elkaar goed kan zien en verstaan.
2. Tijdens de besprekingen in de groep houdt iedereen zich zoveel mogelijk aan de regels tips voor communicatie. Dat betekent dus dat je elkaar laat uitpraten, dat je goed naar elkaar luistert en dat je redenen geeft voor een standpunt, etc.
3. Zorg ervoor dat er bij elke bijeenkomst een gespreksleider is. Wanneer je de rol van gespreksleider laat rouleren, krijgt iedereen ook de kans om te leren wat een gespreksleider moet doen. De gespreksleider heeft een aantal bijzondere taken:

a. Hij/zij maakt een lijst van punten die besproken moeten worden. De gespreksleider doet een voorstel voor een volgorde van punten de besproken moeten worden (agendavoorstel). De groepsleden doen voorstellen tot aanvulling of wijziging van de agenda. Vervolgens wordt de definitieve agenda vastgesteld.
b. De gespreksleider zorgt er voor dat de punten op de agenda een voor een worden afgewerkt. Ook bewaakt hij/zij dat er niet te veel afgeweken wordt van een agendapunt dat op een bepaald moment aan de orde is.
c. De gespreksleider bewaakt dat alle groepsleden voldoende aan bod komen in de bespreking.
d. De gespreksleider zorgt er - samen met de andere groepsleden - voor dat er een plan van aanpak gemaakt wordt en dat de taken in de groep goed verdeeld worden. Door taken te verdelen heeft elk groepslid minder werk. Ook kun je - door taken te verdelen - rekening houden met de dingen waar elk groepslid het beste in is of wat hij of zij leuk vindt om te doen.
e. De gespreksleider zorgt er - samen met de andere groepsleden - voor dat ieder kennis neemt van elkaars werk en dat het werk ook besproken wordt in de groep. Suggesties tot verbetering kunnen aanleiding zijn het werk te verbeteren. Taken verdelen in een groep is dus prima maar zorg er voor dat je het werk wat gedaan is, bespreekt met de hele groep.
f. De gespreksleider heeft extra aandacht voor de sfeer in de groep. Groepsleden zelf - of de gespreksleider - kunnen aandacht vragen voor problemen in de samenwerking tussen groepsleden.

4. Tot slot kan deze werkvorm (het leerdoel, de voorbereiding, de uitvoering) geëvalueerd worden.